Zet koers naar Waregem

Zet Koers naar Waregem

Waregem bruist, dat is zeker! De stad groeide de laatste jaren uit tot een levendige trekpleister voor jong en oud. Samen met de handelaarsverenigingen blijven we bouwen aan die beleving. Dankzij de sterke handelszaken in het stadscentrum en de heropening van Het Pand geniet je hier van een mooi aanbod. En er blijven nog mooie opportuniteiten over voor een nieuwe lichting enthousiaste handelaars.

Om een extra duwtje in de rug te geven, voorziet de stad een optimale ondersteuning en subsidiëring voor de kersverse uitbaters. Zo kan je tot maar liefst 17 000 euro aan subsidies of toelagen verzamelen als je een zaak opent in onze paardenstad.

Begint jouw ondernemersbloed al sneller te stromen? Ontdek dan hieronder alle troeven van ons stad en… zet koers naar Waregem!

1. Waarom Waregem?

Waregem is ruim, maar voelt toch compact aan. Hét schoolvoorbeeld van een 15-minutenstad met alle nodige faciliteiten op een zakdoek. Winkels, horeca, kantoren, scholen, gezondheidszorg, sport, cultuur en ontspanning bevinden zich in het centrum en dus allemaal binnen handbereik.

De voorbije jaren zette Waregem actief in op stadsontwikkeling, vernieuwing en vergroening. Denk maar aan de vernieuwde stadsbibliotheek, cultuurcentrum De Schakel, sportcentrum De Treffer of Park Baron Casier. Het zijn een voor een paradepaardjes van onze stad, vlakbij de winkelstraten.

Bovendien scoort Waregem sterk op vlak van bereikbaarheid en parkeerbeleid. Met een afrit aan de E17 is de stad gemakkelijk te bereiken met de auto vanuit alle uithoeken van het land. Eens je bent aangekomen, parkeer je bovendien spotgoedkoop. Ondergronds parkeer je het eerste uur gratis en nergens betaal je meer dan 1 euro per uur! Ontdek het volledige parkeerbeleid op parkereninwaregem.be .

Ook met het openbaar vervoer reis je vlot naar de stad. Het station ligt aan de rand van het centrum en staat rechtstreeks in verbinding met de regio’s Kortrijk, Gent, Roeselare en Oudenaarde. Voldoende invalswegen dus om koers te zetten naar Waregem.

2. Premies en subsidies

Naast alle troeven die onze stad te bieden heeft, ligt er een mooi pakket aan steunmaatregelen klaar. Als startende ondernemer kan je tot 17 000 euro aan premies verzamelen.

Als startende ondernemer draag je bij aan het sociaal en economisch weefsel in Waregem. Daarom kan je een starterspremie van 1000 euro aanvragen voor promotie en marketing van je zaak. Start je bovendien in een pand dat al minstens zes maanden leeg stond? Dan is er ook een extra leegstandspremie van nog eens 1000 euro.

Sinds 1 augustus 2023 is er een nieuwe kernversterkende premie van 3000 euro. Die premie dient om je zaak verder uit te bouwen en om de lokale economie verder te versterken.

Deze premie kan je namelijk enkel besteden bij Waregemse ondernemingen of handelaars.

Maar daar blijft het niet bij. Je kunt ook nog gebruik maken van een subsidie voor de verfraaiing van je handelspand. Met die subsidie krijg je tot 12 000 euro voor gevelverfraaiing, vergroening of verweving van functies.

Tot slot is er ook nog een premie van 1000 euro voor buurtwinkels buiten de ring.

3. Start in galop

Start in galop in onze stad in galop. We helpen startende ondernemers op weg om zoveel mogelijk uitdagingen om te zetten in opportuniteiten en andere mooie kansen.

Hebben we je ondernemerschap geprikkeld om jouw zaak in hartje Waregem te vestigen? Hieronder vind je een overzicht te krijgen van de beschikbare panden.

4. Winkelen in Waregem

Samen met de handelaarsvereniging Winkelen in Waregem kijken we alvast uit naar de komst van nieuwe enthousiaste ondernemers. Daarom bieden we je het eerste jaar zowel het lidmaatschap als de deelname aan de evenementen volledig gratis aan. Daarnaast krijgt de handelaarsvereniging de ondersteuning van een citycoach. Die is ook jouw vaste contactpersoon voor allerlei dossiers.

Hans Maddelein

zaakvoerder Pearle Opticiens (Stormestraat, Waregem) & voorzitter handelaarsvereniging Winkelen in Waregem

"Ook na 30 jaar geloven we nog steeds dat Waregem alle troeven biedt voor een bloeiende handelszaak. Uiteraard komt niets vanzelf, maar een goede service wordt steeds beloond door de trouwe Waregemse klant. Bouw jij binnenkort mee aan de unieke beleving in onze winkelstad?"

Zij kozen eerder al voor Waregem

Laat je inspireren door deze ondernemers en zet ook koers naar Waregem!

Stijn Declerck

zaakvoerder D'Origine Chocolaterie (Het Pand, Waregem)

"Als geboren Desselgemnaar kriebelde het altijd al om naar onze stad terug te keren. We openden in 2022 de deuren van D’Origine Waregem. Samen met de automaten op strategische plaatsen, een atelier waar we workshops aanbieden en onze webshop zijn we klaar voor de toekomst. Maar toch… onze winkel in Waregem voelt nog steeds als thuiskomen!"

Maxim Dedeystere

zaakvoerder Vishandel Dedeystere (Stormestraat, Waregem)

"Enkele jaren geleden was onze viswinkel toe aan vernieuwing. We hielden resoluut vast aan ons pand in hartje Waregem en kozen voor een grondige renovatie en uitbreiding. We maakten gebruik van de subsidie voor gevelrenovatie waardoor we onze klanten sinds deze zomer opnieuw kunnen ontvangen in een pand waar ambacht en beleving centraal staan. We zullen nieuwe buren met dezelfde motivatie dan ook met open armen ontvangen."

Liselotte Algoet

zaakvoerder van Maison Rose (Liebaardstraat, Desselgem)

"We kozen in 2017 voor een handelspand met geschiedenis. Om de brug te bouwen naar de toekomst, is ons pand aan een renovatie toe. Dankzij de uitgebreide subsidiemogelijkheden in Waregem en de deelgemeenten kregen we een duwtje in de rug. Binnenkort krijgt onze gevel dan ook een facelift waardoor we onze klanten nog royaler kunnen ontvangen."

Megan Desmet en Anton Anrys

zaakvoerders van Statie 68 (Stationsstraat, Waregem) en Fierté (Stormestraat, Waregem)

"Als jonge ondernemers voelden we al snel dat we in Waregem moesten zijn. De dynamiek in deze stad overtuigde ons in 2018 om frituur Statie 68 te openen. Een succesverhaal, waardoor we deze zomer geen moment twijfelden om onze modezaak Fierté in de Stormestraat te vestigen. Hier valt altijd iets te beleven en we zijn meer dan ooit overtuigd van de sterkte van deze stad."

Dit is een project met de gewaardeerde steun van Vlaio.