Starterspremie aanvragen

Waregem biedt enorme opportuniteiten voor nieuwe, enthousiaste handelaars. Omdat handelszaken zeer belangrijk zijn voor het sociaal en economisch weefsel in een stad voorziet Waregem een optimale ondersteuning en subsidiëring voor de kersverse uitbaters.

Starterspremie (1000 euro)

Starters die minstens zes maanden actief zijn, kunnen binnen het jaar na de opstart van hun onderneming een premie van 1000 euro ontvangen voor de promotie en marketing van hun zaak. De aanvrager moet zelfstandig in hoofdberoep zijn en de zaak moet een voor het publiek vrij toegankelijke commerciële ruimte hebben. Bovendien moet de vestiging en de maatschappelijke zetel in Waregem gevestigd zijn.

Leegstandspremie (1000 euro)

Waregem bloeit en we kenden de laatste jaren een sterke stijging van het aantal winkelpercelen. Dat biedt enorme opportuniteiten en het stadsbestuur levert extra inspanningen om alle beschikbare panden in te vullen. Starters kunnen daarom een bijkomende premie van 1000 euro krijgen als hun pand minstens zes maanden voor de start leeg stond.

Kernversterkende premie (3000 euro)

Sinds augustus 2023 is er een nieuwe kernversterkende premie van 3000 euro. Die premie dient om je zaak verder uit te bouwen en om de lokale economie verder te versterken. Deze premie kan je namelijk enkel besteden bij Waregemse ondernemingen of handelaars.

Buurtwinkelpremie (1000 euro)

Ten slotte wil het stadsbestuur ook buurtwinkels buiten de ring R35 extra ondersteunen met een bijkomende toelage van nog eens 1000 euro. Onder buurtwinkels vallen handelszaken die producten voor dagelijkse voeding aanbieden zoals bakkers, slagers, vis- en zuivelwinkels, groente- en fruitwinkels, superettes en natuurvoedingswinkels. De netto winkelvloeroppervlakte mag niet meer zijn dan 400m².

De premie wordt uitbetaald binnen de drie maanden na de beslissing van het schepencollege.

Dat gebeurt wel enkel als de zaak op het moment van uitbetaling nog actief is.

De aanvraag is gratis.