Mondiale partnerschappen

1. Stedenband Waregem - Gatsibo

Stad Waregem en het Gatsibo-district in Rwanda werken sinds 1987 samen rond verschillende thema's. In een mondiaal partnerschap is het dan ook voor beide lokale besturen belangrijk om kennis en ervaring uit te wisselen. Na thema's als watervoorziening en -zuivering, technisch- en beroepsonderwijs, wordt de focus momenteel op gezondheidszorg gelegd. Tussen de ziekenhuizen in Ngarama en Kiziguro en het OLV van Lourdes Ziekenhuis in Waregem wordt medische en technische kennis uitgewisseld, terwijl de afdeling verpleeg- en vroedkunde van Vives de hospitalen in het Gatsibo-district op de kaart zet als stageplaats.

Het project wordt gedragen door lokale werkgroepen die expertise hebben in onderwijs en gezondheidszorg.

2. Euro Equus

Samen met Pardubice (Tsjechië), Jerez de la Frontera (Spanje), Golegã (Portugal), Wroclaw (Polen) en Saumur (Frankrijk) vormt Waregem Euro Equus. Dat is het Europese netwerk van paardensteden. Lees er meer over op 'Stad van het Paard'

3. Geassocieerde Noord-Zuid partners

De subsidie voor geassocieerde Noord-Zuid partners werd geschreven om internationale uitwisseling tussen onderwijsinstellingen of verenigingen in het Zuiden en onderwijsinstellingen of verenigingen in het Noorden te stimuleren. Op die manier willen we duurzame partnerschappen en wereldburgerschap in Waregem versterken.

Droomt jouw vereniging, klas of jeugdvereniging ervan een samenwerking op te starten met een lokaal project in het Zuiden? Neem dan zeker het subsidiereglement eens door.