Euro Equus

Euro Equus is het Europese netwerk van paardensteden. De vereniging wil een culturele, sociale en economische identiteit creëren tussen de verschillende Europese grondgebieden, die een band hebben met de paardensector.

Zes steden zijn lid van het netwerk: Waregem, Pardubice (Tsjechië), Jerez de la Frontera (Spanje), Golegã (Portugal), Wroclaw (Polen) en Saumur (Frankrijk). Partnersteden participeren op regelmatige basis in culturele en sportieve manifestaties van de andere netwerksteden.

In elke stad wordt jaarlijks de Europese dag van het Paard georganiseerd tijdens het tweede weekend van september. Om het jaar wordt één stad gekozen als Europese stad van het Paard. In 2017 viel deze eer Waregem te beurt.

Eens per jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd met vertegenwoordigers van alle partnersteden. Hierop worden de gezamenlijke activiteiten vastgelegd en worden speciale evenementen van elke partnerstad besproken. Momenteel is Jerez de la Frontera voorzitter/penningmeester en Pardubice secretaris van het netwerk.

Website Euro Equus netwerk