Op 7 september 2019 zou Albéric "Briek" Schotte 100 jaar worden. Dat kunnen we niet zomaar laten voorbijgaan. Daarom organiseren de stad en enkele Waregemse verenigingen een passende herdenking.

Briek werd geboren in Kanegem op 7 september 1919, maar verhuisde op zeer jonge leeftijd naar een hoeve op de grens van Waregem en Desselgem. Zijn Vlaamse koppigheid en stalen karakter bezorgden hem de bijnaam 'den IJzeren'. Hij startte zijn profcarrière als wielrenner tijdens de Ronde van Vlaanderen in 1940 en reed deze ronde twintig keer. Hij won in 1942 en 1948. Na zijn sportieve loopbaan werd hij succesvol ploegleider bij 'Flandria'. Voor deze uitzonderlijke sportloopbaan kreeg Briek Schotte de titel van ereburger tijdens de gemeenteraad van 10 maart 1987. In 1999 schonk Briek Schotte een massa trofeeën, foto's en herinneringen aan het stadsbestuur van Waregem. Die zijn permanent tentoongesteld in de Briek Schottezaal in het stadhuis. Briek Schotte, "de laatste der Flandriens", overleed op zondag 4 april 2004, de dag van de 88e Ronde Van Vlaanderen.