Gaverbeekhippodroom

De Gaverbeekhippodroom is ongetwijfeld het visitekaartje van Waregem. De hippodroom is 17 hectare groot en is bij paardenliefhebbers vermaard door de professionele aanleg van de hindernissen, de moderne infrastructuur en de inbreng van de Gaverbeek. Deze natuurlijke hindernis is ongetwijfeld de blikvanger van de hippodroom, naast andere hindernissen als de haag, de muur, de brook en de Ierse berm.

Van begin mei tot september worden er geregeld drafkoersen georganiseerd door de Waregemse Rijvereniging, één van de boegbeelden van de Belgische drafsport. Samen met de Koninklijke Waregemse Koersmaatschappij, de Military en het Mennen, staan zij in voor grootse, internationale sporthappenings.

Ruim anderhalve eeuw is Waregem Koerse de apotheose van de paardencultus. Afspraak op de eerste dinsdag na de laatste zondag van augustus voor de massale volkstoeloop, de spannende sprong over de Gaverbeek tijdens de grote Steeple Chase van Vlaanderen, de internationale deelname, de flair, de sensatie rond de wedtent, de Waregemse ambiance en ... altijd mooi weer.

De eerste editie van Waregem Koerse werd gereden op maandag 30 augustus 1847. Acht jaar na de eerste wedren in Waregem, traden de renpaarden in 1855 aan op de weide en zaailanden, gelegen aan de Holstraat, tegenover het oude kasteel van Potegem. De hippodroom aan de Gaverbeek was geboren.

Extra informatie:

Drafrennen: www.waregemdraaft.be