REVEIL | Waregem vergeet zijn inwoners niet

Gepubliceerd op vrijdag 06 september 2024
17 oktober 202418 oktober 2024

In aanloop naar 1 november maakt stad Waregem onderwerpen als rouw en afscheid bespreekbaar. Door deze fragiele thema’s niet uit de weg te gaan, moedigen we onze inwoners aan om de weg naar elkaar te vinden.

Reveil 2024

Waregem Verlicht Wandeling

Vrijdag 18 oktober, doorlopend tussen 19.00u. en 22.00u.

Eerbetoon aan overledenen met duizenden kaarsjes

Op vrijdagavond 18 oktober kan je in het stadscentrum een ingetogen wandeling maken als eerbetoon aan alle overleden inwoners. Op vier locaties kan je een lichtje afhalen. Je kan er ook een boodschap schrijven voor een overleden dierbare. Park Baron Casier is de eindlocatie en bovendien de verzamelplek van 10 000 ledkaarsen die het park zullen verlichten.

Wandelen kan doorlopend vanaf 19.00u. De wandeling verbindt vier locaties, maar er is geen vast startpunt. Je bepaalt je eigen route en kiest de locaties vrij. Het officiële eindpunt is wel Park Baron Casier. Elke locatie langs het parcours biedt een hartverwarmend troostprogramma:

Boekenplein (tot 21.00u.)
Leerlingen van de kunstacademie brengen passende teksten en poëzie in een gezellige vertelhut.
  Stedelijke kunstacademie (tot 21.00u.)
In Zaal 29 creëert de kunstacademie een expo rond voorwerpen waaraan een herinnering vasthangt.
  Woonzorgcentrum Acropolys (tot 21.00u.)
Het Welzijnshuis verzorgt een fototentoonstelling over rouwen in andere culturen.
  Park Baron Casier (tot 22.00u.)
Officiële eindpunt en de verzamelplek voor alle kaarsjes.  Bij een kop koffie of thee haal je herinneringen op aan een overleden geliefde. De boodschappen krijgen een plekje aan de troostboom in het park. Het is een verbindend gebeuren in een sfeervol kader met live muziek van de stedelijke kunstacademie.

PRAKTISCH
  Doorlopende wandeling, deelnemen is gratis.
  Op alle locaties kan je een kaarsje afhalen en boodschap nalaten.
  Meer info via cultuur@waregem.be of 056 62 13 10

Rouwen in Vertrouwen

Donderdag 17 oktober, om 20.00u.

Een aangrijpende bijeenkomst rond afscheid, rouw en troost

Wie deze thematiek ook in de podiumkunsten wil aansnijden, kan op donderdag 17 oktober om 20.00u. naar de voorstelling Rouwen in vertrouwen in de Schakelbox. Uus Knops en Joris Hessels nemen je mee onder een warm deken op een aangrijpende bijeenkomst rond afscheid, rouw en troost. Het duo wordt versterkt door Wolf Vanwymeersch met zijn innige baritonstem en treffende illustraties van elineveer (Eline Van Eerdenbrugh).

Voorstelling in de Schakelbox
   Tickets vanaf 9 euro
   Alle info en tickets via www.ccdeschakel.be

Voor leerkrachten

Lespakketten en troostboodschap

Met je klas aan de slag rond het thema verlies en rouw

Vzw Reveil biedt gratis lespakketten aan voor zowel het lager als het secundair onderwijs met wetenschappelijke back-up en tips over hoe je iemand het beste kan troosten die een geliefde verloor.
Download hier de lespakketten

Wat schrijf jij naar een overleden dierbare?

Laat de leerlingen zelf een boodschap schrijven naar iemand die gemist wordt en hang deze op vrijdag 18 oktober aan de troostboom in park Baron Casier.
Het troostkaartje vind je hier

Meer info via cultuur@waregem.be of 056 62 13 10