The Price of Freedom Award

Dit gratis educatief project voor de tweede en derde graad van het lager onderwijs komt tot stand dankzij de samenwerking tussen de American Overseas Memorial Day Association, het Flanders Field American Cemetery en het stadsarchief van Waregem. Gedurende het project verwerven de deelnemende leerlingen inzicht en kennis in de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog, leren ze met een empathische bril te kijken naar conflicten uit het verleden en zetten ze zich in voor een conflictloze en respectvolle toekomst. De 'Price of Freedom Award' is een patch die jaarlijks door de American Overseas Memorial Day Association wordt uitgereikt als teken van erkenning, indien men een reeks opdrachten vervult waarbij men meer leert over de Amerikaanse betrokkenheid tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Het project bestaat uit drie grote delen:

1. Eerst en vooral zijn er de bezoeken aan het bezoekerscentrum HIPPO.WAR en het Flanders Field American Cemetery waarbij de leerlingen a.d.h.v. een    invulboekje meer te weten komen over de Eerste Wereldoorlog.
  2. Daarna gaat de leerkracht samen met de leerlingen in de klas dieper in op het leven van één bepaalde soldaat die in Waregem begraven is.
  3. Ten slotte eindigt het project met een slotmoment op 21 mei voor alle leerlingen en leerkrachten die de Price of Freedom Award tot een goed einde hebben gebracht.