Verkeersveiliger Guldensporenlaan door ontharding

Gepubliceerd op Donderdag 28 maart 2024

In de voorbije weken kreeg de haakse bocht in de Guldensporenlaan een volledige herinrichting. Daarmee is niet alleen het betonnen middeneiland in deze bocht verleden tijd, de woonwijk is nu ook verkeersveiliger én deels onthard.

Reeds enige tijd was het stadsbestuur op zoek naar de beste manier om de Guldensporenlaan verkeersveiliger te maken. Eerdere proefopstellingen bleken weinig resultaat op te leveren. Na overleg werd daarom beslist om de haakse bocht in deze woonstraat helemaal opnieuw in te richten.

Vergroening en ontharding

De focus van de herinrichting lag niet alleen op verkeersveiligheid, maar ook op vergroening en ontharding. Naast een duidelijker rijweg (zonder middeneiland) is er in deze bocht ook 500m² onthard en vergroend. Waar vroeger de binnenbocht was, is er nu een grote wadi. Samen met nog twee kleinere wadi’s op de site zijn ze goed voor een oppervlakte van 135m². Ze vangen regenwater op en laten het traag in de bodem infiltreren. Op de resterende ontharde oppervlakte komen nog gras en vijf Noorse esdoornen, die een voedselbron voor bijen en een gastplant voor vlinders zijn.