Nieuwbouw van de Speelkoer krijgt vorm

Gepubliceerd op Vrijdag 29 maart 2024

De werken aan de Speelkoer zijn volop aan de gang. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.

In het najaar van 2023 werden de oude gebouwen uit 1930, die als gemeentelijke jongensschool van Beveren-Leie fungeerden, gesloopt.  Ter hoogte van het huidige harmonielokaal komt een nieuwbouw, waar de harmonie een vast onderkomen krijgt en er een repetitieruimte voor muziekbands zal zijn. Daarnaast worden er nog twee polyvalente lokalen voorzien voor verschillende gebruikers zoals de kunstacademie.

Het Verenigingengebouw kreeg ook een nieuwe naam. De naam Speelkoer werd gekozen na een oproep bij de bewoners via de Tussensprong en klinkt vertrouwd. De nieuwbouw zal toegankelijk zijn via de Koning Albertstraat én via de Schoolstraat. Beide toegangen komen uit op een grote centrale gang, die een splitsing maakt tussen het hogere volume voor het harmonielokaal en het lagere volume voor de andere lokalen.

Duurzaam karakter

Bij de realisatie wordt extra aandacht besteed aan het energetische en duurzame karakter. Het gebouw is voorzien van geothermie in combinatie met zonnepanelen en bovendien wordt de buitenomgeving maximaal onthard. In de buitenomgeving zal er enkel een beperkte padenstructuur zijn in het kader van toegankelijkheid en om de verbinding met de groene zone aan de stedelijke basisschool van Beveren-Leie en de aanwezige trage weg te maken. Daarnaast wordt er nog een kleine arena voorzien met enkele treden, een kleine tribune als het ware, om een mogelijke buitenactiviteit te organiseren en het groen ook voor activiteiten te gebruiken.

De kostprijs voor dit project is geraamd op ruim 1,6 miljoen euro incl. btw. Het einde van de werken is voorzien voor eind september 2024.

Conceptbeeld van de Speelkoer in Beveren-Leie