Maak Waregem mee groen met je eigen geveltuin

Gepubliceerd op Maandag 04 december 2023

Een geveltuin, voor 25 euro maken we er samen werk van

Dit initiatief van de Minaraad Waregem en de financiële steun van het Klimaatfonds, maakt het mogelijk om eenvoudiger dan ooit een stukje natuur naar je eigen voordeur te brengen en zo je straat en buurt een frisse en groene uitstraling te geven.

Met financiële steun van het Klimaatfonds Leiedal komt een groep enthousiaste vrijwilligers jouw geveltuintje aanleggen voor slechts 25 euro per tuintje.

Een gevel- of tegeltuintje, wat is dat?

Wel, dat is een smalle strook in het voetpad, tegen de gevel, op het openbaar domein, waarbij de bewoner zelf instaat voor de groenaanleg en het onderhoud. Geveltuintjes fleuren niet alleen je voorgevel op, maar ook de straten én de mensen.

Geveltuinen helpen ook de natuur een handje. De planten in je geveltuin bieden schuilplaatsen voor insecten en vogels én vergroten de biodiversiteit in het verstedelijkt gebied.

Een geveltuintje in 1, 2, 3!

STAP 1: Maak je keuze

Wij bieden keuze uit verschillende klim- en vaste planten. Voor de klimhulp kan je kiezen uit een spankabel of een klimrek.
Een overzicht van planten en klimhulpen vind je hier.  Vermeld je plantenkeuze en eventueel soort klimhulp op het aanvraagformulier.

stap 2: dien je aanvraagformulier in via deze link

Tip: Controleer vooraf of je voldoet aan de voorwaarden voor een geveltuintje (bv. Je moet 1,20 meter voetpadbreedte overhouden).  Dit kan al vanaf vandaag! Duid aan op het formulier dat je wenst deel te nemen via het geveltuinproject ism de minaraad en het Klimaatfonds.

STAP 3: stort je 25 euro in het klimaatfonds

Dit project krijgt de financiële steun van het Klimaatfonds van Leiedal. Hierdoor betaal je slechts 50 % van de aankoopprijs van plantgoed en bevestigingsmateriaal. Betalen kan via crowdfunding vanaf 15 januari tot en met 10 maart 2024.

minaraad logo
stap 4: de uitvoering

Na de goedkeuring door het stadsbestuur en storting van de financiële bijdrage maak je een definitieve keuze voor de beplanting en het bevestigingsmateriaal.  Dan spreken we een datum af voor de uitvoering. De tegel(s) worden uitgebroken door de stad en het plantgat wordt gevuld met teelaarde door de stad. Daarna komt een enthousiaste groep vrijwilligers langs om (samen) de (klim)planten en het bevestigingsmateriaal te plaatsen bij jullie voorgevel.

Voor vragen contacteer de minaraad via mail.