Uitrol steunmaatregelen corona

Gepubliceerd op Woensdag 06 mei 2020

Uitrol steunmaatregelen

De gemeenteraad besliste op 7 april eensgezind om een aantal steunmaatregelen voor te bereiden in het kader van de coronacrisis. De voorwaarden en praktische uitvoering van de maatregelen zijn ondertussen uitgewerkt. Dat is het werk van een stuurgroep van gemeenteraadsleden uit alle fracties en vier werkgroepen. De gemeenteraad keurde op 5 mei deze uitwerking goed. Dat betekent dat alles in de komende maand kan uitgerold worden.

Waregembon geldig vanaf 12 juni

Eén miljoen euro aan maatregelen gaat rechtstreeks naar alle Waregemnaars. Iedereen die op 14 maart 2020 in Waregem woonde (officieel adres) krijgt in de komende weken 1 Waregembon van 25 euro. Zo versterken we niet alleen de koopkracht van de gezinnen, maar ondersteunen we ook onze lokale handelaars. Belangrijk is dat niemand op dit moment al zelf iets moet doen of aanvragen. We verwachten de Waregembonnen aan ieder gezin te kunnen bezorgen begin juni. Dat is het moment waarop wellicht alle lokale handels- en horecazaken weer zullen open zijn. Elk bon is geldig vanaf 12 juni 2020 tot het einde van het jaar.

Steun voor handel, vrije tijd en kwetsbare gezinnen

Naast de Waregembonnen zijn er ook nog steunmaatregelen voor de lokale handel en economie (250 000 euro), de verenigingen binnen de vrijetijdssector (250 000 euro) en de kwetsbare gezinnen via het welzijnshuis (250 000 euro). Ook hier is het belangrijk om weten dat niemand op dit moment al zelf iets moet doen of aanvragen. Wanneer en hoe je hier beroep op kan doen, communiceren we duidelijk in de komende weken. Dat gebeurt onder andere via deze nieuwsbrief, het Gouden Blad en www.waregem.be.