Richtlijnen occasionele verkopen voor verenigingen

Gepubliceerd op Dinsdag 01 december 2020

Heb je met je vereniging binnenkort een verkoop gepland om de kas te spijzen? Maar je weet niet goed wat wel of juist niet mag? Hieronder vind je de meeste gestelde vragen over occasionele verkopen voor verenigingen:

UPDATE 26 APRIL 2021

Kunnen deze nog doorgaan?
Ja, deze kunnen nog doorgaan.

Zijn er specifieke voorwaarden aan deze verkopen door verenigingen?
Ja, het moet om een steunactie gaan.

Hoe geraken de goederen die we verkopen tot bij de kopers?

• Je kan de goederen laten afhalen binnen of buiten het lokaal van de vereniging of op een afgesproken punt.
  • Je kan ook werken met een levering aan huis maar met die voorwaarde dat er naar analogie met de professionele pakjesdiensten aangebeld wordt, het pakje aan de deur gezet wordt en meteen afstand genomen wordt. Sowieso moet elk fysiek contact vermeden worden tussen verkoper/aanbieder en koper/ontvanger. Men mag ook niet binnen in de woning.

Mogen we zelf pakketten samenstellen?
Ja, dat mag. De voorwaarde is wel dat je dit op een coronaproof manier doet: voldoende afstand houden (1,5 meter), aantal personen die de pakketten samenstellen bepalen op basis van de grootte van de ruimte (1 persoon per 10 m2), de ruimte regelmatig verluchten, mondmasker dragen en handen wassen of handgels gebruiken.

Mogen we zelf samenkomen om maaltijden te bereiden om als steunactie te verkopen/aan te bieden?

Kunnen we een steunactie organiseren door van deur-tot-deur te gaan?
Dit kan niet. Ambulante handel van voedingswaren is sinds  6 maart terug toegestaan, maar enkel voor handelaars voor wie dit onder hun normale activiteit valt.

Als we willen leveren met de auto, waar moeten we dan rekening mee houden?
Ook in de auto moet je 1,5 meter afstand bewaren. Het type wagen is bepalend om te weten met hoeveel personen je in de auto kan, om te leveren aan huis. Voor leden die tot hetzelfde huishouden behoren of leden die deel uitmaken van de “nauwe contacten” (knuffelcontact) telt deze maatregel niet.
Het is aangeraden de auto regelmatig te verluchten en te reinigen. Als de social distancing regels niet kunnen gegarandeerd worden, is een mondmasker verplicht.

Waaraan moet een afhaalpunt minimaal voldoen?

• Het afhaalpunt kan binnen of buiten het lokaal van de vereniging ingericht worden.
  • Hou steeds 1,5 meter afstand.
  • Mondmasker verplicht voor zowel de aanbieder als de afhaler.
  •  Samenscholingen moeten vermeden worden.
  • Noodzakelijke handhygiëne ter beschikking voor zowel de aanbieder als de afhaler.
  • Bij voorkeur afhalen op reservatie/via tijdsloten.
  • Zo weinig mogelijk cash geld, bij voorkeur vooraf betaling of contactloos ter plaatse.
  • De vereniging mag ondersteuning geven aan het afhaalpunt, maar dit moet onder toezicht gebeuren van de gemeente of de professionele instantie.

Hierover en over eventueel bijkomende punten, worden duidelijke afspraken gemaakt met de instantie die het afhaalpunt aanbiedt. De instantie die het afhaalpunt aanbiedt, ziet er op toe dat dit coronaproof gebeurt.

Alle richtlijnen vind je op de website van de provincie West-Vlaanderen.